Statut

STATUTUL

 

COMUNIUNII STĂPÂNILOR DE MUNŢI ŞI CODRI

 

 

Cap. I Constituirea şi denumirea asociaţiei

Art. 1 (1) În scopul respectării şi menţinerii integrale a drepturilor proprietarilor asupra proprietăţii şi pentru păstrarea unei zone cu un mediu de înaltă protecţie ecologică, pentru care se va milita permanent astfel încât să se obţină îmbunătăţirea calităţii factorilor de mediu, precum şi susţinerii intereselor proprietarilor din România de a dispune asupra tuturor surselor şi resurselor aflate în proprietate (pãduri, păşuni, izlaz, pajişti şi goluri alpine, sol şi subsol, vânătoare, pescuit şi toate celelalte resurse ce se vor mai identifica în proprietate)  inclusiv promovarea surselor şi resurselor alternative regenerabile aducătoare de bunăstare pentru proprietăţile lor, reprezentanţii proprietarilor interesaţi au hotãrât, în unanimitate, prin liber consimţãmânt, să constituie COMUNIUNEA STĂPÂNILOR DE MUNŢI ŞI CODRI – CSMC.

(2) Scopul CSMC este de a contribui la consolidarea proprietatii private şi in sectorul forestier, sprijinind si lucrand cu proprietarii de padure, astfel incât aceştia sã asigure o gospodãrire durabilã a proprietãţii lor, precum şi susţinerea şi promovarea, prin toate căile şi mijloacele, de măsuri şi acţiuni menite să susţină şi să disemineze noul concept integrat privitor la proprietatea privată.

(3) Toţi membrii CSMC recunosc că pădurea nu o păstrează în proprietate numai pentru a fi tăiată ca mijloc principal de subzistenţă, ci pentru a însoţi permanent viul şi a-i crea sentimentul siguranţei şi confortul spaţio-temporal, inducând oricărei fiinţe vii certitudinea că împreună vom reuşi.

(4) Membrii CSMC sunt de acord şi luptă pentru păstrarea formelor istorice de proprietate aşa cum au fost ele transmise cu grijă din strămoşi, pe vechile amplasamente şi se opun oricărei forme de înstrăinare pe care o consideră echivalentă cu dezrădăcinarea definitivă de identitate. Întrucât moşii noştri s-au pus răspunzători cu sufletele lor înaintea lui Dumnezeu că nu vor călca hotarele nici măcar cu o linie de pământ, membrii CSMC respectă acest legământ.

(5) Pentru noi, membrii CSMC, caracterul şi stabilitatea familiei sunt legate direct de proprietate, care nu poate fi privită ca o marfă comercială. Ştergerea sau ruperea identităţii comunităţilor locale de proprietari o percepem ca pe un atentat la existenţa şi drepturile fiinţei umane.

(6) Membrii CSMC au ca ţintă esenţială trezirea şi formarea conştiinţei sociale şi a generaţiilor viitoare privind importanţa simbiozei om – proprietate – pădure – viaţă.

(7) Stăpânii de munţi şi codri creează prin CSMC o punte de legătură socială pentru a ne recupera din prăpastia în care am fost aduşi fără voia noastră, prăpastie care ameninţă limita biologică a existenţei umane. Nu mai tolerăm tratarea proprietăţii private ca pe o cămară din care oricine, în furia lui, poate devora pentru a-şi satisface poftele.

(8) Membrii CSMC cred că lipsurile sociale nu pot fi descărcate arvunind în ascuns codrii proprietarilor. Soluţia de ieşire din impasul în care se află societatea şi pentru care CSMC militează este renunţarea la ignoranţă şi lăcomie în privinţa proprietăţii şi implicarea directă şi obiectivă, pe problemele reale care pot conduce la armonizarea vieţii sociale pornind de la identitatea: putere şi generozitate, adevăr şi simplitate.

(9) Slujbaşii nu au putere de stăpân asupra proprietăţii altora, pe când stăpânii proprietăţii oricând se pot pune de bună voie în slujba comunităţii, iar atunci când acest lucru se petrece are loc o armonizare a timpului în prezent, o comuniune socială bazată pe putere, generozitate, adevăr şi simplitate. Niciodată un stăpân de munţi şi codri nu poate fi lăsat singur spre a ajunge învins în proprietatea lui, pentru că el e stăpân pe un întreg, din care întreg fac parte mai mulţi stăpâni, uniţi în CSMC.

(10) Membrii fondatori ai CSMC îşi propun refacerea climatului de coeziune socială referitor la atitudinea faţă de proprietate, precum şi recuperarea totală a proprietarilor traumatizaţi de sistemul social până la redresarea lor din punct de vedere fizic, psihic şi financiar, având ca pildă faptul că: şi astăzi nici prin pădurea dreaptă nu poţi merge în pace de copacii strâmbi, cu atât mai greu prin hăţişurile retrocedării, iar cu toate astea izvoarele liniştite curg şi ele către mai multe popoare, iar munţii rămân şi nu le stau în cale.

(11) CSMC se va implica direct pentru a-şi armoniza şi actualiza activitatea cu mediul socio-economic, urmărindu-se mărirea uzufructului pe care îl poate obţine fiecare membru CSMC din proprietatea lui.

(12) CSMC va face toate demersurile pentru a determina instituţiile naţionale şi internaţionale să fie recunoscută ca partener legal de dialog privind politica în domeniul proprietăţii şi a mediului înconjurător; întrucât membrii CSMC depind vital de soarta proprietăţii şi a mediului înconjurător nu sunt de acord ca altcineva să le reprezinte interesele.

 

Cap. II Durata de funcţionare, sediul şi forma juridicã a asociaţiei

Art. 2 Durata de funcţionare a asociaţiei este nelimitatã.

Art. 3 Sediul central al asociaţiei este în munţii Lotrului, comuna Voineasa, str. Pârâul Cărării, nr. 12, judeţul Vâlcea.

Art. 4 (1) Sigla distinctivã permanentã a CSMC este

  Sigla_CSMC310155117-28139883.

(2) Reprezentarea graficã a semnului permanent este parte integrantã a prezentului statut şi va fi utilizat în mod obligatoriu de toate filialele şi sucursalele CSMC.

Art. 5 (1) CSMC este persoanã juridicã şi funcţioneazã ca organizaţie nonguvernamentală, apolitică şi nonprofit a proprietarilor de pãduri din România, persoane juridice şi fizice şi îşi desfãşoarã activitatea pe întreg teritoriul României, în conformitate cu Constituţia şi celelalte legi în vigoare.

(2) Prin proprietari de drept CSMC înţelege persoane juridice (obşti de moşneni în devălmăşie, obşti răzeşeşti nedivizate, composesorate, obşti de cumpărare, păduri şi fonduri grănicereşti, păduri urbariale, comune politice, cooperative, alte comunităţi şi forme asociative cu diferite denumiri, Fondul Bisericesc Ortodox, mânãstirile înzestrate, instituţii de cult, comunitãţi de avere, pãduri moţeşti, U.D.R., Bunurile Private Ciuc, instituţii culturale, de binefacere, şcoli, etc.), persoane fizice şi asociaţii de persoane fizice care au fost deposedaţi abuziv de proprietăţi.

 

Cap. III Obiectul de activitate al asociaţiei

Art. 6 CSMC are urmãtoarele obiective în domeniul păstrării, garantãrii şi, unde este cazul, al reconstituirii dreptului de proprietate:

  1. stoparea denigrării valorilor consacrate ale neamului nostru;
  2. promovarea de noi valori care îşi găsesc corespondenţă în învăţătura moralei creştine;
  3. reprezentarea membrilor sãi în faţa forurilor naţionale şi internaţionale, în legãturã cu recunoaşterea integrală a dreptului acestora asupra proprietăţii lor, precum şi la reconstituirea integralã a dreptului de proprietate asupra pãdurilor şi terenurilor cu regim silvo-pastoral pe vechile amplasamente, inclusiv a enclavelor din pãduri şi a golurilor de munte, a clãdirilor şi terenurilor de administraţie silvicã, bunuri materiale confiscate de regimul comunist din România;
  4. CSMC va începe demersurile legale de recuperare a echivalentului bănesc al uzufructului, reactualizat, obţinut de stat de pe proprietăţile membrilor CSMC de care aceştia au fost lipsiţi ilegal din 1945 până la retrocedarea integrală a dreptului de proprietate, pe vechile amplasamente, precum şi a daunelor morale pentru această lipsă de folosinţă;
  5. pentru toate suprafeţele care au fost defrişate sau brăcuite de stat înainte de retrocedare statul trebuie să asigure proprietarului privat resursele financiare care să fie în măsură să acopere în întregime toate cheltuielile necesare pentru ca vegetaţia forestieră să ajungă la maturitate pentru a fi valorificată;
  6. obligarea intrării în legalitate, prin relaţii contractuale cu proprietarii, a tuturor persoanelor juridice cărora, până în acest moment, prin diferite acte normative li s-a permis ca în proprietatea noastră privată, preluată fără bază legală, să desfăşoare orice tip de activitate în proprietatea membrilor CSMC (vânătoare, pescuit, linii electrice de înaltă tensiune, construcţii hidrotehnice şi hidroenergetice de suprafaţă şi subterane, exploatări miniere la suprafaţă şi subteran, drumuri comunale, judeţene şi naţionale, ş.a.m.d.);
  7. în perioada de legiferare şi de aplicare a legilor de reconstituire a dreptului de proprietate, CSMC va susţine ca reconstiuirea dreptului de proprietate sã se facã pe amplasamentele pe care proprietarii de drept le-au avut pânã la deposedare lor abuzivã, cu anularea oricãror acte civile ce s-au întocmit pânã în prezent în afara acestui context;
  8. CSMC va face intervenţiile necesare pentru realizarea unei legislaţii silvice moderne, ferme şi eficiente care sã respecte dreptul de proprietate, care sã asigure protecţia fondului forestier, cinegetic şi piscicol, precum şi extinderea în viitor a suprafeţelor împãdurite şi va sprijini acţiunile specifice regimului silvic naţional;
  9. armonizare urgentă a legislaţiei prin garantarea, menţinerea, păstrarea şi respectarea concretă dreptului de proprietate privată;
  10. acţioneazã ca mediator autorizat în relaţiile cu legislativul şi executivul, analizând şi exprimând punctul de vedere la proiectele de acte normative care privesc sfera proprietăţii;
  11. propune modificarea sau abrogarea unor acte normative care sunt contrare drepturilor garantate de Covenţia Europeanã a Drepturilor Omului si intereselor proprietarilor.
  12. CSMC reprezintã toate interesele proprietarilor cu privire la proprietate, inclusiv cele economice, tehnice, comerciale, juridice şi sociale ale membrilor sãi, elaborând şi aplicând strategia în domeniul prelucrãrii şi valorificãrii produselor proprietăţii şi creãrii administraţiei silvice proprii;
  13. asigurarea de tratament egal pentru toţi membrii;
  14. reprezentarea în instanţă a intereselor stăpânilor de munţi şi codri.

Art. 7 În domeniul forestier CSMC urmãreşte realizarea urmãtoarelor obiective:

  1. conservarea şi dezvoltarea pădurilor;
  2. protejarea ecosistemelor forestiere;
  3. sprijinirea proprietarilor de păduri pentru o gestionare durabilã şi eficientã a fondului forestier;
  4. sprijinirea profesiilor şi activităţilor silvocinegetice;
  5. promovarea gospodăririi durabile şi a exploatării raţionale a pădurilor şi a vegetaţiei forestiere din afara fondului forestier;
  6. asocierea proprietarilor de pădure în vederea constituirii de structuri silvice private pentru gospodărirea pădurilor în regim silvic;
  7. dezvoltarea valorificării durabile a produselor primare (lemnoase şi nelemnoase) ale pădurii, precum şi a serviciilor în domeniul silviculturii şi cinegetic;
  8. gestionarea durabilă a fondurilor de vânătoare şi a fondului piscicol, protejarea vânatului în scopul valorificării proprii;
  9. declararea de zone liniştite de vânătoare şi pescuit, pe proprietate, fără limită maximă de suprafaţă;
  10. popularea fondurilor de vânătoare cu anumite specii de vânat, înfiinţarea de crescătorii destinate populărilor sau crescătorii destinate exclusiv consumului;
  11. împădurirea terenurilor degradate, inapte pentru alte folosinţe, înfiinţarea perdelelor forestiere de protecţie, reconstrucţia ecologică a pădurilor în declin;
  12. înfiinţarea de ocoale de regim silvic care să asigure prestări servicii pentru membrii CSMC;
  13. structurii proprii de intervenţie rapidă pentru cazurile în care se încalcă dreptul de proprietate;
  14. activităţi de pază pentru terenurile forestiere;
  15. promovare de noi metode de prevenire a furtului de masă lemnoasă şi alte infracţiuni silvice, inclusiv prin folosirea de microcipuri specializate pe domeniul silvic;
  16. alte activităţi menite să valorifice superior sursele şi resursele aflate în proprietate;

Art. 8 În domeniul producţiei şi comercializãrii CSMC acordă consultanţă pentru următoarele domenii:

  1. menţinerea unui contact permanent cu Camerele de Comerţ şi Industrie şi alte firme specializate pentru a analiza şi selecta ofertele cele mai eficiente şi adecvate pentru a valorifica superior toate sursele şi resursele aflate în proprietate, fără a credita în mod special activităţile de exploatare a masei lemnoase;
  2. asigurã informaţii şi studii privind lucrãrile silviculturale, împãduriri, ameliorarea terenurilor degradate, extragerea şi valorificarea resurselor aflate în proprietate;
  3. în domeniul asocierii şi managementului;

 

  1. activitatea de loby pe lângã industria forestierã pentru includerea valorilor sociale si de mediu în obiectivele urmãrite de aceasta;
  2. exploatarea şi valorificarea superioarã a surselor şi resurselor din proprietate;
  3. îmbunătăţirea sistemului informaţional privind cererea şi oferta de servicii şi produse menite să diversifice uzufructul ce se poate obţine din proprietatea privată;
  4. spijinã membrii asociaţiei pentru desfacerea gamei de produse pe pieţele cele mai avantajoase;
  5. dezvoltã schimburi comerciale pentru membrii sãi şi acţiuni de cooperare cu agenţi economici din ţarã şi din strãinãtate;
  6. promovarea unor practici şi tehnologii ecologice de valorificare, care să asigure protecţia mediului înconjurător;
  7. se implică în dotarea cu utilaje, instalaţii şi maşini, precum şi întreţinerea acestora;
  8. sprijinã elaborarea studiilor de marketing;
  9. organizeazã şi participã la acţiuni necesare promovãrii intereselor proprietarilor de pãduri (târguri, simpozioane, expoziţii, reclame, publicitate, cataloage, etc);
  10. în domeniul forţei de muncã sprijinã membrii sãi privind participarea celor interesaţi la cursuri de formare şi de specializare a personalului în ţarã şi în strãinãtate;
  11. organizeazã cursuri de specializare a membrilor, îi instruieşte în vederea aplicãrii unui management durabil al proprietăţii private;
  12. promoveazã şi acţioneazã pentru o eticã profesionalã în relaţiile dintre membrii săi, precum şi pentru combaterea concurenţei neloiale şi a tendinţelor de monopol.

Art. 9 CSMC mai are şi urmãtoarele obiective:

  1. stabileşte relaţii de colaborare cu organizaţii similare din ţarã şi din strãinãtate;
  2. asigurã relaţia cu mass-media;
  3. întreţine şi gestionează un site propriu pe internet;
  4. participã la dialogul social cu instituţiile statului şi alţi factori ai societãţii civile; apărã interesele membrilor în relaţiile acestora cu alte organisme guvernamentale şi ale administraţiei de stat;
  5. mediazã conflictele ce ar putea interveni între membri cu privire la administrarea proprietăţii;
  6. se afiliazã la organizaţii internaţionale în domeniu;
  7. sprijinã participarea membrilor sãi la reuniuni, în domeniu, din ţarã şi din strãinãtate;
  8. propune modalitãţi de compensare a proprietarilor pentru funcţiile de protecţie ale pãdurii, precum şi în cazul gospodãririi arilor protejate;

Art. 10 (1) Pentru o bunã gestionare a fondului forestier membrii CSMC:

  1. susţine armonizarea şi actualizarea legislaţiei cu nevoile reale ale proprietarilor şi acordurile internaţionale;
  2. respectã dreptul de proprietate al tuturor proprietarilor;
  3. recunosc drepturile populaţiei locale interesate in sectorul forestier;
  4. respectã drepturile muncitorilor şi comunitǎţii locale, în special cu privire la bunǎstarea economicǎ şi socialǎ, fiind preocupaţi permanent pentru găsirea de alternative care să satisfacă cererile lor;
  5. promoveazã folosirea eficientã a diverselor produse obţinute ca urmare a valorificării surselor şi resurselor din proprietate, inclusiv valorificarea biomasei din proprietate;
  6. conservã biodiversitatea,  protejeazã peisajul, stabilitatea ecologicã şi integritatea pǎdurilor;
  7. realizeazã un plan de management pe termen lung;
  8. monitorizeazã şi evalueazã  toate sursele şi resursele aflate în proprietate, gestiunea acestora, luând măsuri în permanenţă pentru păstrarea echilibrului;
  9. conservã resursele cu valoare ecologicǎ, culturalǎ, istoricã;
  10. protejează pǎdurile naturale, promovând reîmpǎdurirea şi conservarea.

(2) CSMC emite buletine şi certificate a surselor şi resurselor cu valoare deosebită din punct de vedere ecologic, cultural sau istoric.

Art. 11 Obiectul de activitate al asociaţiei poate fi modificat şi completat prin hotãrârea adunãrii generale, cu respectarea prevederilor legale.

 

Cap. IV Membrii asociaţiei, drepturi şi obligaţii

Art. 12 (1) CSMC militeazã pentru ridicarea prestigiului membrilor sãi, care pot fi:

  1. a) membrii fondatori;
  2. membri persoane juridice proprietare de pãduri, obşti de moşneni în devălmăşie, obşti răzeşeşti nedivizate, composesorate, obşti de cumpărare, păduri grănicereşti, păduri urbariale, comune politice, cooperative, alte comunităţi şi forme asociative cu diferite denumiri, Fondul Bisericesc Ortodox, mânãstirile înzestrate, unitãţi de cult, comunitãţi de avere, pãduri moţeşti, U.D.R., instituţii culturale, de binefacere, şcoli, unitãţi administrativ teritoriale, etc.
  3. membri persoane fizice, proprietari de pãduri;
  4. membri de onoare, persoane fizice cu merite deosebite, personalitãţi marcante, care pot contribui la realizarea obiectivelor asociaţiei.

(2) Pot fi parteneri ai CSMC persoane juridice şi organizaţii nonguvernamentale ce au ca obiect de activitate protecţia mediului înconjurãtor şi a faunei;

 

Art. 13 (1) Numãrul membrilor asociaţiei este nelimitat.

(2) Persoanele participante la adunarea constitutivã sunt membri fondatori.

(3) Membrii onorifici vor fi propuşi de consiliul director cu jumãtate plus unu din voturi şi validaţi de adunarea generalã.

Art. 14 (1) Calitatea de membru se poate dobândi prin cerere tip, adresată CSMC, care conţine şi menţiunea că în calitate de viitor membru îşi asumă şi va respecta întru totul prevederile statutare, solicitantul devenind membru numai după obţinerea încuviinţării de către instanţa competentă.

(2) Calitatea de nou membru se aduce la cunoştinţa tuturor membrilor asociaţi.

Art. 15 Calitatea de membru CSMC înceteazã:

  1. la cerere, după obţinerea încuviinţării de la instanţa competentă;
  2. prin neachitarea cotizaţiei timp de un an, situaţie constatatã printr-o hotãrâre a consiliului director;
  3. c) prin nerespectarea obligaţiilor statutare, ca urmare a hotãrârii consiliului director, validat de adunarea generalã. Persoanele juridice sau fizice care sunt excluse pentru nerespectarea obligaţiilor statutare nu mai pot deveni membre ale CSMC.

Art. 16 Membrii asociaţiei au urmãtoarele drepturi:

  1. sã participe la adunãrile generale ale asociaţiei, cu drept de vot direct pentru adoptarea hotãrârilor, conform prevederilor statutului;
  2. sã aleagã şi sã fie aleşi în organele de conducere sau de specialitate ale asociaţiei;
  3. sã le fie protejate interesele împotriva oricãror abuzuri, precum şi împotriva concurenţei neloiale;
  4. sã participe la manifestãrile organizate de asociaţie, în ţarã şi în strãinãtate;
  5. sã fie sprijiniţi pentru obţinerea atestãrilor profesionale în domeniul exploatãrii şi prelucrãrii primare a lemnului şi celorlalte resurse din proprietate;
  6. sã beneficieze de informaţiile de interes general de care dispune asociaţia, referitoare la problemele de administrare a proprietăţii: de amenajare, întreţinere, certificare, la problemele tehnice, tehnologice, comerciale, financiar – bancare, valutare, fiscale, vamale, juridice, manageriale, sociale, ş.a.;
  7. sã primeascã publicaţiile asociaţiei şi sã publice în acestea articole, comunicãri, reclame;
  8. sã solicite facilitarea obţinerii de asistenţã şi consultaţii în domeniu;
  9. sã publice pe situl internet al CSMC anunţuri privind vânzarea masei lemnoase şi a altor produse forestiere şi neforestiere;
  10. să facă propuneri menite să îmbunătăţească activitatea CSMC;
  11. să primească distincţii, diplome şi medalii pentru merite deosebite;

Art. 17 (1) Obligaţiile membrilor asociaţiei:

  1. sã respecte prevederile statutului, hotãrârile adunãrii generale şi ale consiliului director;
  2. sã respecte normele de eticã şi echitate în activitãţi şi în relaţiile cu ceilalţi membri;
  3. sã promoveze obiectivele asociaţiei şi sã participe la acţiunile organizate de aceasta;
  4. sã elaboreze propuneri, proiecte şi programe de dezvoltare specifice zonei în care se află proprietatea;
  5. sã formeze o bazã de date proprie cu privire la nevoile şi resursele proprietăţii;
  6. sã creascã numãrul de membrii aderenţi, de susţinãtori şi de simpatizanţi;
  7. sã furnizeze asociaţiei informaţiile necesare pentru realizarea obiectivelor statutare;
  8. sã militeze pentru creşterea prestigiului asociaţiei şi a membrilor sãi;
  9. sã achite la termen cotizaţia de membru şi sã susţinã material şi moral asociaţia;

(2) Toate diferendele care apar intre membrii CSMC se vor soluţiona de către o comisie de onoare, mediere şi disciplină, înfiinţată special în scopul de a împiedica externalizarea conflictelor sau a eventualelor crize de management ce pot să apară.

(3) Se interzice tuturor membrilor CSMC să facă publice problemele interne, excepţie făcând doar cele pentru care conducerea îşi dă acordul, acord care trebuie să fie confirmat prin votul statutar al adunării generale convocate conform statutului.

(4) Membrii CSMC care părăsesc comuniunea se obligă pentru trei ani să nu facă publice problemele interne ale CSMC.

Art. 18 (1) CSMC îşi poate constitui filiale, ca structuri teritoriale judeţene, cu un număr minim de 3 membri, organe de conducere proprii şi un patrimoniu distinct de cel al asociaţiei.

(2) Filialele sunt entităţi cu personalitate juridică, organizate la nivel judeţean, putând încheia, în nume propriu, acte juridice în condiţiile stabilite de asociaţie prin actul constitutiv al filialei. Ele pot încheia acte juridice de dispoziţie, în numele şi pe seama asociaţiei, numai pe baza hotărârii scrise şi prealabile a consiliului director al asociaţiei.

(3) Filiala se constituie prin hotărârea consiliului director, validatã de adunarea generalã a CSMC. Personalitatea juridică se dobândeşte de la data înscrierii filialei în Registrul asociaţiilor şi fundaţiilor.

(4) În vederea înscrierii filialei, reprezentantul asociaţiei va depune cererea de înscriere, împreună cu hotărârea de constituire a filialei, statutul, actul constitutiv, actele doveditoare ale sediului şi patrimoniului iniţial ale acesteia, la judecătoria în a cărei circumscripţie teritorială urmează să-şi aibă sediul filiala.

Art 19 (1) Filiala CSMC îşi poate constitui sucursale, ca structuri teritoriale fără personalitate juridică.

(2) Sucursalele se constituie prin hotărâre a consiliului director a filialei validata de adunarea generalã a filialei.

(4) Sucursalele desfăşoară activităţile date în competenţa lor de către filiale.

Cap. V Organizarea şi funcţionarea asociaţei

Art. 20 (1) Organele de conducere şi de administrare ale asociaţiei sunt:

  1. adunarea generalã;
  2. consiliul director;
  3. preşedintele asociaţiei care este şi preşedintele consiliului director;
  4. preşedintele executiv;
  5. comisia de cenzori.

(2) Hotãrârile adunãrii generale şi ale consiliului director, precum şi deciziile preşedintelui, sunt obligatorii pentru toţi membrii asociaţiei.

Adunarea generalã

Art. 21 Adunarea generalã este organul de conducere alcãtuit din totalitatea membrilor înscrisi în  CSMC.

Art. 22 Competenţele adunãrii generale:

  1. stabilirea strategiei şi a obiectivelor generale ale asociaţiei;
  2. alegerea şi revocarea, oricând, a preşedintelui asociaţiei şi a membrilor consiliului director;
  3. aprobarea şi revocarea preşedintelui executiv şi a vicepreşedinţilor;
  4. alegerea cenzorilor;
  5. aprobă sau respinge propunerile privind modificarea statutului asociaţiei;
  6. aprobarea raportului de activitate al consiliului director, a raportului cenzorilor, a executãrii bugetului de venituri şi cheltuieli, a bilanţului contabil, a programului anual de activitate a asociaţiei şi a bugetului de venituri şi cheltuieli propus de consiliul director;
  7. validarea mãsurilor organizatorice necesare dezvoltãrii asociaţiei;
  8. aprobarea afilierii sau asocierii cu alte organizaţii similare, persoane juridice române sau strãine;
  9. aprobarea reorganizãrii asociaţiei;
  10. stabilirea, pentru fiecare an calendaristic, a taxei de înscriere în asociaţie şi a cotizaţiilor lunare ale membrilor asociaţiei;
  11. aprobarea excluderii membrilor care nu respectã prevederile statutului;
  12. orice alte atribuţii prevãzute în lege sau în statut.

Art. 23 (1) Adunarea generalã se întruneşte o datã pe an sau ori de câte ori este nevoie, şi are drept de control asupra activitãţii preşedintelui asociaţiei, consiliului director, preşedintelui executiv şi cenzorillor.

(2) Adunarea generalã va avea loc în primul semestru al anului.

(3) Convocarea adunãrii generale se face de cãtre preşedintele asociaţiei sau de jumãtate plus unul din numãrul membrilor consiliului director atunci când preşedintele nu poate convoca adunarea sau refuzã sã facã acest lucru. Adunarea Generală poate fi convocată şi de jumătate plus unu din membrii asociaţiei.

(4) Convocarea adunãrii generale se face cu cel puţin şapte zile înainte de data întrunirii, cu precizarea datei, orei, locului şi a problemelor puse în discuţie. Convocarea se poate face prin orice mijloc de comunicare: scrisori, fax, email, telefon, etc. Membrii asociaţiei au obligaţia sã confirme prin orice mijloc de comunicare participarea sau reprezentantul împuternicit să îl reprezinte.

(5) Membrii CSMC care nu pot să participe la adunarea generală sunt obligaţi să împuternicească un alt membru al asociaţiei care să-l reprezinte, comunicând aceste date în timp util conducerii asociaţiei, cu minim 48 ore înaintea adunării generale.

(6) Convocarea adunãrii generale va fi anunţatã pe situl internet şi în presa centralã, în cel puţin douã cotidiane naţionale de mare tiraj, cu 15 zile înaintea datei stabilite pentru desfãşurarea adunãrii. Filialele vor anunţa adunarea generalã a CSMC în presa localã, cu cel puţin 10 zile înaintea datei adunãrii.

(7) Adunarea generalã este legal constituitã dacã membrii prezenţi justificã, inclusiv prin delegare, cel puţin jumãtate plus unu din numãrul voturilor, conform articolului 24 din statut.

(8) În cazul în care, la prima convocare, nu s-a înregistrat prezenţa a cel puţin jumãtate plus unu din numãrul voturilor, adunarea generalã va avea loc a doua zi, indiferent de numãrul voturilor reprezentate şi va lua hotãrâri cu votul a cel puţin jumãtate plus unu din numãrul voturilor.

Art. 24 (1) Membrii asociaţiei care nu pot fi prezenţi la adunarea generalã, pot delega o altã persoanã din cadrul asociaţiei pentru reprezentare şi vot.

(2) Fiecare membru al asociaţiei are dreptul la un vot.

(3) Membrii asociaţiei, proprietari, pe lângã votul la care au dreptul conform alin. (2), mai au câte un vot pentru fiecare zece hectare teren forestier, gol alpin şi pãşuni deţinute în proprietate individualã sau în asociere cu alte persoane fizice sau juridice.

Art. 25 Hotãrârile adoptate de adunarea generalã, în limitele legii şi ale statutului, sunt obligatorii pentru toţi membrii asociaţiei, chiar dacã nu au participat la adunare  sau au votat împotrivã.

(2) Hotărârile adunării generale, contrare legii, actului constitutiv sau dispoziţiilor cuprinse în statut, pot fi atacate în justiţie de către oricare dintre membrii asociaţi care nu au luat parte la adunarea generală sau care au votat împotrivă şi au cerut să se insereze aceasta în procesul-verbal de şedinţă, în termen de 15 zile de la data când au luat cunoştinţă despre hotărâre sau de la data când a avut loc şedinţa, după caz, după ce în prealabil s-a adresat în scris, pentru clarificări consiliului director.

Art 26 (1) Asociatul care, într-o anumită problemă supusă hotărârii adunării generale, este interesat personal sau prin soţul său, ascendenţii sau descendenţii săi, rudele în linie colaterală sau afinii săi până la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte la deliberare şi nici la vot.

(2) Asociatul care încalcă dispoziţiile alin. (1) este răspunzător de daunele cauzate asociaţiei dacă fără votul său nu s-ar fi putut obţine majoritatea cerută.

Consiliul Director

 

Art. 27 Consiliul director asigurã coordonarea activitãţii asociaţiei şi executarea hotãrârilor adunãrii generale.

Art. 28 Consiliul director este alcãtuit din:

  1. preşedintele asociaţiei care este şi preşedintele consiliului director;
  2. preşedintele executiv al asociaţiei;
  3. vicepreşedinţi;

Art. 29 (1) Consiliul director este ales de adunarea generalã pentru o perioadã de cinci ani, cu drept de a fi realeşi.

(2) Adunarea generalã alege şi vicepreşedinţii, la propunerea preşedintelui asociaţiei.

(3) Numãrul membrilor consiliului director este variabil, funcţie de teritoriile ce se asociazã la CSMC.

(4) Pe lângã membrii prevãzuţi la alin. (3) în consiliul director mai pot fi aleşi şi cinci membri supleanţi.

(5) În cazul în care consiliul director se descompleteazã, locurile vacante se pot completa cu membrii supleanţi, cu reprezentanţi desemnaţi de filialele CSMC sau prin alegeri la prima adunare generalã pentru perioada rãmasã pânã la expirarea mandatului întregului consiliu.

Art. 30 (1) Consiliul director se întruneşte o datã pe semestru sau ori de câte ori este nevoie, fiind convocat de preşedintele asociaţiei sau de jumãtate plus unu din membrii consiliului director.

(2) Consiliul director este legal constituit în prezenţa a cel puţin jumãtate plus unu din numãrul total al membrilor şi ia hotãrâri cu majoritatea voturilor celor prezenţi.

(3) Hotărârile consiliului director, contrare legii, actului constitutiv sau statutului asociaţiei pot fi atacate în justiţie, în condiţiile prevăzute la art. 25 alin. (2) din statut.

Art. 31 Competenţele consiliului director:

  1. coordonarea activitãţii CSMC între adunãrile generale;
  2. stabilirea sarcinilor membrilor consiliului director şi a comisiilor de specialitate;
  3. afilierea şi asocierea la organizaţii similare, persoane juridice române şi strãine;
  4. propune pentru fiecare an calendaristic, taxa de înscriere în asociaţie şi a cotizaţiilor anuale ale membrilor asociaţiei;
  5. urmãrirea strategiei generale stabilite la adunarea generalã;
  6. aprobarea şi modificarea regulamentului intern de funcţionare a consiliului director;
  7. propune retragerea calitãţii de membru, conform prevederilor statutului, această mãsură urmând a fi validată la prima adunare generalã;
  8. aprobarea şi modificarea regulamentului intern de funcţionare a aparatului propriu;
  9. stabilirea indemnizaţiilor pentru participarea la şedinţe a membrilor consiliului director; validate de adunarea generalã;
  10. stabilirea indemnizaţiilor cenzorilor, validate de adunarea generealã;
  11. stabilirea salariilor personalului de conducere;
  12. aprobarea organizãrii de simpozioane, conferinţe, participãri la târguri, expoziţii şi alte acţiuni similare, în ţarã şi în strãinãtate, a componenţei delegaţiilor şi a cuantumului cheltuielilor aferente;
  13. propune rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli;
  14. în situaţii temeinic motivate, aprobã rectificarea bugetului de venituri şi cheltuieli, dar nu mai mult de 15% din buget;
  15. aprobarea schimbãrii sediului asociaţiei;
  16. aprobarea dobândirii de imobile;
  17. aprobarea contractãrii de credite;
  18. îndeplinirea oricãror atribuţii stabilite.

Art. 32 În cazul în care un membru al consiliului director îndeplineşte o funcţie publicã sau o demnitate publicã, în legãturã cu obiectul de activitate al asociaţiei, acesta poate formula cerere de suspendare pentru o perioadã de maxim ½ din mandat, locul fiind ocupat de un supleant, iar pentru preşedinte de un vicepreşedinte propus de preşedinte şi validat de consiliul director. În cazul în care preşedintele executiv formuleazã o cerere de suspendare, se va alege un preşedinte executiv interimar, propus de preşedinte şi validat de consiliul director.

Art. 33 Consiliul director poate împuternici una sau mai multe persoane cu funcţii executive sã exercite anumite atribuţii stabilite de consiliul director.

Preşedintele asociaţiei

Art. 35 Preşedintele CSMC este şi preşedintele consiliului director şi este ales de consiliul director pentru un mandat de cinci ani, cu posibilitatea de realegere şi comunicat spre validare adunării generale.

Art. 36 Competeţele şi atribuţiile preşedintelui asociaţiei:

  1. reprezintã asociaţia şi este împuternicit sã-i susţinã interesele şi sã ia hotãrâri în numele acesteia;
  2. urmăreşte executarea hotãrârilor adunãrilor generale;
  3. întreprinde acţiunile necesare îndeplinirii atribuţiilor şi competenţelor stabilite prin statut;
  4. semenazã contracte şi alte acte care angajeazã asociaţia, conform statutului;
  5. reprezintã în faţa autoritãţilor judecãtoreşti asociaţia, formuleazã şi introduce cereri de chemare în judecatã în baza statutului CSMC;
  6. propune spre aprobarea consiliului director, persoana nominalizatã pentru funcţia de preşedinte executiv al asociaţiei;
  7. poate delega o parte din competenţe sale, temporar, către preşedintele executiv sau altui membru al consiliului director;
  8. numeşte reprezentanţii CSMC în comisiile de pe lângã autoritãţile administraţiei publice locale şi centrale (Comisiile Judeţene pentru stabilirea dreptului de proprietate asupra terenurilor şi în comisiile tehnice de lucru, consilii de administraţie, ş.a.);
  9. numeşte consilieri pe diferite domenii de activitate;
  10. luptã pentru unitatea asociaţiei şi prestigiul acesteia.

Preşedintele executiv

Art. 37 Atribuţiile preşedintelui executiv:

  1. asigurã conducerea curentã a asociaţiei în raporturile dintre membrii acesteia, precum şi în relaţiile cu alte persoane juridice şi fizice;
  2. aduce la îndeplinire, cu respectarea dispoziţiilor legale şi ale prevederilor statutului, hotãrârile adunãrii generale, ale consiliului director şi ale preşedintelui;
  3. angajeazã şi stabileşte atribuţiile personalului din aparatul funcţional al asociaţiei, stabileşte salariile individuale ale personalului angajat, cu aprobarea preşedintelui;
  4. semenazã contracte şi alte acte care angajeazã asociaţia, dupã consultatea preşedintelui, aprobã şi dispune efectuarea cheltuielilor de protocol, de reclamã, de publicitate, ş.a., conform prevederilor bugetului, cu aprobarea preşedintelui;
  5. va urmãri ca în evidenţele contabile ale asociaţiei sã se înregistreze separat bunurile achiziţionate sau edificate din bani publici;
  6. prezintã adunãrii generale raportul de activitate, a executãrii bugetului de venituri şi cheltuieli, a bilanţului contabil, a proiectului de venituri şi cheltuieli pentru anul urmãtor, a proiectului programului de activitate al asociaţiei;
  7. propune preşedintelui nivelul cheltuielilor pentru prestaţiile şi publicaţiile asociaţiei;
  8. alte atribuţii pentru care a primit delegare scrisă din partea preşedintelui CSMC.

Art. 38 Preşedintele executiv şi preşedinţii de filiale vor solicita autoritãţilor administraţiei publice locale punerea la dispoziţie a unor spaţii pentru sedii precum şi atribuirea unor terenuri în scopul ridicãrii de construcţii necesare desfãşurãrii activitãţii CSMC.

(2) Preşedintele executiv are drept de semnãturã la bancã.

Art. 39 Preşedintele executiv şi preşedinţii de filiale vor solicita autoritãţilor publice punerea la dispoziţie a informaţiilor de interes public, în condiţiile legii.

 

Vicepreşedinţii

Art. 40 Vicepreşedinţii urmãresc asigurarea fluxului continuu  al comunicãrii cu membrii CSMC prin coordonarea în teritoriu a activitãţilor asociaţiei. Vicepreşedinţii se deplaseazã obligatoriu în teritoriu atunci când sunt reclamate prejudicii însemnate cauzate prin încãlcarea dreptului de proprietate al unui membru al asociaţiei, întocmind rapoarte care vor fi înaintate preşedintelui asociaţiei.

Comisia de cenzori

Art. 41 (1) Controlul financiar intern al CSMC se exercită de către o comisie de cenzori, formatã din trei persoane.

(2) Comisia de cenzori este aleasă de consiliul director pentru o perioadã de cinci ani, din membrii CSMC, putând fi revocată oricând.

(3) Comisia de cenzori este alcătuită dintr-un număr impar de membri. Membrii consiliului director nu pot fi cenzori.

(4) Cel puţin unul dintre cenzori trebuie să fie contabil autorizat sau expert contabil, în condiţiile legii.

(5) Regulile generale de organizare şi funcţionare a comisiei de cenzori se aprobă de consiliul director. Comisia de cenzori îşi poate elabora un regulament intern de funcţionare.

Art. 42 În realizarea competenţei sale cenzorul sau, după caz, comisia de cenzori:

  1. verifică modul în care este administrat patrimoniul asociaţiei;
  2. întocmeşte rapoarte şi le prezintă adunării generale;
  3. poate participa la şedinţele consiliului director, fără drept de vot;
  4. îndeplineşte orice alte atribuţii prevăzute în statut sau stabilite de adunarea generală.

Personalul propriu

Art. 43 (1) Personalul din aparatul funcţional propriu al CSMC asigurã realizarea lucrãrilor curente ale asociaţiei.

(2) Aparatul funcţional propriu este condus de preşedintele executiv.

(3) CSMC sprijinã salariaţii aparatului propriu funcţional pentru participarea la cursuri de formare şi specializare, în ţarã şi în strãinãtate.

 

Cap. VI Bugetul de venituri şi cheltuieli

Art. 44 Activitatea economico-financiarã a asociaţiei se desfãşoarã pe baza bugetului de venituri şi cheltuieli aprobat de adunarea generalã.

Art. 45 Exerciţiul financiar începe la 1 ianuarie şi se terminã la 31 decembrie ale fiecãrui an, primul exerciţiu începând la data constituirii asociaţiei.

Art. 46 CSMC întocmeşte anual execuţia bugetului de venituri şi cheltuieli şi bilanţul contabil, şi ţine evidenţa activitãţii economico-financiare în conformitate cu normele legale în vigoare.

Art. 47 CSMC efectueazã încasãri şi plãţi în lei şi în valutã, prin casieria proprie şi prin conturile deschise la bancã.

Art. 48 Veniturile CSMC provin din:

  1. taxele de înscriere şi cotizaţiile anuale ale membrilor, care se stabilesc de cãtre adunarea generalã pentru fiecare an, în funcţie de veniturile şi posibilitãţile membrilor; cotizaţiile se achitã cu anticipaţie pentru semestrul urmãtor; membrii onorifici nu plãtesc taxele de înscriere; membrii onorifici nu plãtesc cotizaţia;
  2. prestãrile de servicii comandate de membrii CSMC sau de cãtre terţi care nu constituie subiecte de interes general;
  3. veniturile obţinute din vânzare publicaţiilor proprii, în ţarã şi în strãinãtate, inclusiv publicitatea în acestea;
  4. organizarea de cursuri pentru formarea personalului, în ţarã şi în strãinãtate
  5. dobânzile şi dividentele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în condiţiile legii;
  6. veniturile realizate din activitãţi economice, dacã acestea nu au caracter accesoriu şi sunt în legãturã cu scopul principal al CSMC;
  7. din dividentele rezultate din activitãţi economice, în cazul în care CSMC va înfiinţa societãţi comerciale, conform dispoziţiilor Legii nr. 31/1990, republicatã;
  8. alte contribuţii din ţarã şi din strãinãtate;
  9. donaţii, sponsorizări sau legate ;
  10. resurse obţinute de la bugetul de stat sau de la bugetele locale ;
  11. alte venituri prevãzute de lege ;

Art. 49 CSMC poate contracta credite în limitele stabilite de consiliul director.

Art. 50 Veniturile asociaţiei se folosesc pentru finanţarea activitãţilor prevãzute în statut şi pentru acoperirea cheltuielilor de funcţionare şi de dotare ale acesteia.

Art. 51 (1) CSMC poate înfiinţa societãţi comerciale, ale cãror dividente, dacã nu se reinvestesc în aceleaşi societãţi, se folosesc pentru realizarea scopului asociaţiei.

(2) CSMC poate desfăşura orice alte activităţi economice directe dacă acestea au caracter accesoriu şi sunt în strânsă legătură cu scopul principal al persoanei juridice.

 

Cap. VII Rãspunderi şi sancţiuni

Art. 52 (1) Persoanele care îndeplinesc atribuţii în cadrul asociaţiei rãspund, potrivit legii pentru prejudiciile aduse asociaţiei.

(2) Membrii asociaţiei care aduc prejudicii de orice naturã CSMC pot fi excluşi din asociaţie, prin hotãrâre a consiliului director, la propunerea preşedintelui asociaţiei sau a jumãtate plus unu din membrii consiliului director, după obţinerea încuviinţării instanţei cu privire la excludere.

 

Cap. VIII Dizolvarea şi lichidarea asociaţiei

Art. 53 CSMC se dizolvã în urmãtoarele situaţii:

  1. de drept;
  2. prin hotãrâre judecãtoreascã;

Art. 54 Asociaţia se dizolvă de drept prin:

  1. a) imposibilitatea realizării scopului pentru care a fost constituită, dacă în termen de un an de la constatarea unui astfel de fapt nu se constată îndeplinirea scopului pentur care a fost înfiinţată CSMC;
  2. b) imposibilitatea constituirii adunării generale sau a consiliului director în conformitate cu statutul asociaţiei, dacă această situaţie durează mai mult de un an de la data la care, potrivit statutului, adunarea generală sau, după caz, consiliul director trebuia să se constituie;
  3. c) reducerea numărului de asociaţi sub limita fixată de lege, dacă acesta nu a fost complinit timp de 3 luni.

Art. 55 Asociaţia se dizolvă, prin hotărâre judecătorească, numai la cererea membrilor fondatori:

  1. a) când scopul sau activitatea asociaţiei a devenit ilicită sau contrară ordinii publice;
  2. b) când realizarea scopului este urmărită prin mijloace ilicite sau contrare ordinii publice;
  3. c) când asociaţia urmăreşte un alt scop decât cel pentru care s-a constituit, scop neprevãzut în prezentul statut;
  4. d) când asociaţia a devenit insolvabilă;

Art. 56 În cazul dizolvãrii asociaţiei, preşedintele asociaţiei va dispune cu privire la transmiterea bunurilor rãmase în urma lichidãrii către persoane juridice de drept privat sau de drept public cu scop identic sau asemănător.

Art. 57 (1) În cazurile de dizolvare prevãzute la art. 53 lit. a) şi b) lichidatorii vor fi numiţi prin însãşi hotãrârea judecãtoreascã.

(2) În toate cazurile, mandatul consiliului director înceteazã odatã cu numirea lichidatorilor. Lichidatorii sunt obligaţi sã îndeplineascã toate formalitãţile cerute de lege pentru înscrierea şi publicarea lichidãrii asociaţiei.

Art. 58 (1) Lichidatorii vor continua acţiunile în curs, vor încasa creanţele, vor plãti creditorii, vor organiza licitaţii publice de vânzare de bunuri ale asociaţiei, precum şi orice alte operaţiuni necesare lichidãrii asociaţiei.

(2) Plata creanţelor, rãspunderea pentru daune, depunerea actelor şi declararea operaţiunilor de lichidare la Registrul asociaţilor şi fundaţiilor la judecãtoria pe raza cãreia asociaţia îşi are sediul, îndeplinirea procedurilor pentru publicare şi radiere, depunerea bilanţului, soluţionarea contestaţiilor şi descãrcarea de obligaţii ale lichidatorilor, se realizeazã conform dispoziţiilor legale.

Art. 59 (1) Atât faţã de asociaţi, cât şi faţã de asociaţie, lichidatorii sunt supuşi regulilor mandatului.

(2) Lichidatorii îşi îndeplinesc manadatul sub controlul cenzorilor.

 

Cap. IX Dispoziţii finale

Art. 60 (1) Comuniunea Stăpânilor de Munţi şi Codri – CSMC – se poate asocia cu alte asociaţii, persoane juridice române sau strãine, în vederea realizãrii unor activitãţi comune, cu respectarea prevederilor legale.

(2) Raporturile dintre CSMC şi asociaţii prevăzuţi la alineatul (1) se stabilesc prin convenţii sau contracte de asociere, care se aprobã de cãtre consiliul director.

Art. 61 Prezentul statut constituie şi modelul cadru pentru statutele filialelor CSMC.

Art. 62 Până la prima Adunare Generală CSMC va fi condusă de reprezentanţii legali ai membrilor fondatori, după cum urmează :

  • Bogdan Ioan Tudor
  • Ghelman Mircea
  • Ionescu Florea
  • Păunescu Gheorghe
  • Panu Misailescu Dumitru
 
Top